Fotó: Kriszta Fotó

40-es éveim közepére jelentős túlsúlyt halmoztam fel, nem mozogtam. 174 cm-es magasságomhoz 103 kg voltam. Vérnyomásom és vércukrom is magasabb volt, a legkisebb terhelésre lihegtem. Úgy döntöttem gyógyszerszedés nélkül próbálom megoldani a problémámat.

Tervezett kalóriacsökkentéssel és fokozatosan megkezdett futással két év alatt 36 kg-t fogytam, 67 kg-os testsúlyt értem el. Terepfutó, félmaratoni versenyeken vettem részt, a súlyomat tartottam, vérnyomásom, vércukrom rendeződött. Ennek ellenére izomtömegem csökkent, a kizárólagos kardióedzések mellett az állóképességem jó volt, de gyengének éreztem magam, és futósebességem fejlődése is megtorpant.
Húzódzkodtam, fekvőtámaszoztam, de az egyedül végzett erősítés rendkívül unalmas volt, és nem is túl hatékony.

Az Alexandra könyvesboltban böngészgetve találtam rá A kezd el a kettlebellt című könyvre. A módszer szimpatikusnak tűnt, és az interneten kerestem székesfehérvári edzéslehetőséget. Múlt év (2011) március elejétől edzek heti kétszer Kerekes Ferenc RKC instruktor csoportjával, heti egyszer pedig otthon. Emellett heti kétszer vagy munkabeosztásomtól függően háromszor 10 km-t futok lehetőleg terepen, vagy télen havas időben spinningelek. Általában heti egy pihenőnapot tartok.

Testösszetételem jelentősen javult. Testsúlyom 70 kg körül stabilizálódott, ugyanakkor 3 kg-os súlynövekedés mellett derékbőségem csökkent, övem egy lyukkal beljebb van. Futósebességem is nőtt, annak ellenére hogy kevesebbet futok heti 30 km-rel. A kezdő 12 kg-os súly helyett már 20 kg-ossal dolgozok.
A jól és fokozatosan felépített edzések mellett nem sérültem meg, a kapitális izomlázakon kívül egyéb bajom nem volt sőt korábbi váll panaszaim is megszűntek. Az edzések kicsit cross-fitt jellegűek medicin-labdával, zsámolyon ugrálással, saját testsúlyos szabadgyakorlatokkal, köteles edzésekkel fűszerezve. Így a terhelés változatosabb, harmonikusabb a fejlődés, és kisebb a sérülésveszély.

Az edzésrendszer legfőbb erényeit a törzs és mély hátizomzat alapos megerősítésében, valamint az állóképesség és robbanékonyság egyidejű fejlesztésében látom. Nem utolsósorban élvezetes és nem unalmas, valamint egyszerű eszközöket igényel és kis helyen is végezhető. A társaság tagjai egymást motiválják. Edzőnk képes minket átlendíteni a holtpontokon, jól látja mikor vagyunk még tovább terhelhetők, vagy mikor jutottunk erőnk végére. Fejlődésünket rendszeresen elvégzett tesztekkel ellenőrzi, hibákat korrigálja.

Úgy érzem megtaláltam a számomra ideális edzésformát.

Fotó: Kriszta Fotó