Kettlebell történeteGömbsúlyzó. Oroszul: гиря (girja) Angolul: kettlebell. Egy tradicionális orosz súlyzó, tulajdonképpen egy vasgolyó fogantyúval. Angol neve Kettlebell, amit a harangnyelv után kapott. Az eszköz mögötti tudást Pavel Caculin katalogizálta és vezette be újra a köztudatba RKC/SFG rendszere által, ezáltal vált a súlyzó és mozgásforma világszerte ismertté.
Talán kevesebben tudják, hogy a girja használatának létezik egy több évtizedes múlttal rendelkező ágazata is. Ez elsősorban Oroszországban, illetve a volt Szovjetunióban elterjedt változata, amelyet ma girja sportként vagy girevoy sportként ismerünk. A kettlebell annyira népszerű volt a cári Oroszországban, hogy minden erőművészt vagy súlyemelőt girjeviknek neveztek, azaz „kettlebellesnek”. Az orosz különleges egységek sokban köszönhetik acélos erejüket, halálos gyorsaságukat és kimeríthetetlen állóképességüket a kettlebell-edzésnek. Girevoy-Sport, az ex-szovjet katonaság erősportja lett. Ez az irányzat az utóbbi öt-tíz évben kezdett elterjedni mind Európában, mind Amerikában.

Eredete

Kettlebell eredeteMivel eredetileg az orosz piacokon a takarmányt régi orosz súlymértékben ( 1 pud= 16 kg ) mérték, az erre szolgáló vassúlyokat tekinthetjük a gömbsúlyzó ősének. A ma használatos eszközök is a hagyományos 1 pudos súly többszörösei vagy töredékei. A legelterjedtebbek a 8 kg, 12 kg, 16 kg, 20 kg, 24 kg, 28 kg, 32 kg és 40 kg-os gömbsúlyzók.

Alkalmazása

Már a Szovjet Hadseregben az erőfejlesztés egyik leghatékonyabb eszközének tartották és a katonai fizikai felkészítés része volt. Az orosz hadseregben és belügyi alakulatokban a 24 kg-os (másfél pudos) gömbsúlyzót használják. Elterjedésével újabban már az amerikai elit fegyveres testületek (Tengerészgyalogság, U.S.S.S.) is alkalmazzák.
A fitness-központú kettlebell edzések jó pár technikát alkalmaznak a teljes test alapos megmozgatásának érdekében. Így a legtöbb sportág kiegészítő edzéseként is használják: boksz, judó, brazil jiu-jitsu, kempo, amerikai futball, kajak-kenu és még számtalan területen.

Kettlebell előnyei

Gömbsúlyzó használatakor (eltérően az egykezes vagy kétkezes súlyzóktól) a fogás nem a tengelyen történik, messze esik a súlyzó középpontjától, így a gyakorlat közben folyamatos koordinációt, mentális összpontosítást és nagy erőkifejtést igényel már pusztán a helyes tartás is, ami csak más izomcsoportok bevonásával érhető el. Egyszerre képes aerob és anaerob hatást kifejteni az edzés során. Egyidejűleg javítja az állóképességet és robbanékonyságot. Megdolgoztatja a gerinc környéki mélyizmokat, a mély hátizmokat, a has és a csípő izmait, ez erős és stabil törzset eredményez, ami minden erő alapja. A kettlebell kiváló eszköz a testkompozíció optimalizálására. Mivel a kettlebellel végezhető gyakorlatok száma végtelen így az edzések során jól kombinálhatóak a különböző izomcsoportok megdolgoztatására. Ezen előnyös tulajdonságok kihasználásával tartjuk edzéseinket Székesfehérváron.

 

forrás: wikipedia